Opór producentów samochodów wobec systemu Apple CarPlay Ultra wzrasta

Opór producentów samochodów wobec systemu Apple CarPlay Ultra wzrasta

Apple napotyka coraz większy opór ze strony producentów samochodów w związku z wprowadzeniem CarPlay Ultra — nowej generacji systemu CarPlay, który został zapowiedziany w ubiegłym miesiącu. Ten zaawansowany system przeznaczony jest do integracji z kokpitem pojazdu, oferując znacznie poszerzone funkcjonalności w porównaniu do tradycyjnego CarPlay, jednak nie wszyscy producenci aut podchodzą do niego z entuzjazmem.

CarPlay Ultra ma przejąć kontrolę nad całym doświadczeniem użytkownika wewnątrz samochodu, wyświetlając na ekranach takich informacji, jak temperatura, prędkość czy poziom paliwa obok aplikacji iPhone’a. Apple podkreśla, że celem jest stworzenie „jednolitego i spójnego doświadczenia na wszystkich ekranach kierowcy”, co ma zrewolucjonizować sposób, w jaki kierowcy korzystają z technologii w samochodach. Jednak pomysł ten spotkał się z niepokojem ze strony wielu producentów, którzy obawiają się utraty kontroli nad własnymi systemami oraz potencjalnych strat w przychodach z usług świadczonych w samochodach.

Według najnowszego raportu Financial Times, kilka znaczących marek, w tym niemieckie luksusowe koncerny Mercedes-Benz i Audi, a także Volvo, Polestar oraz Renault, zaczęło wycofywać swoje wcześniejsze deklaracje wsparcia dla CarPlay Ultra. To znaczne odejście od zapowiedzi Apple z 2022 roku, kiedy to gigant z Cupertino ogłosił listę 14 producentów samochodów, mających wdrożyć nowy system w przyszłości. Obecnie, obawy o suwerenność nad własnym oprogramowaniem oraz kwestie finansowe przeważają nad entuzjazmem do pełnej integracji z systemem Apple.

Mercedes-Benz już wcześniej wyrażał swoje wątpliwości co do przekazania kontroli nad panelem sterowania Apple, a teraz inne marki premium podążają w podobnym kierunku. Przedstawiciel Renault wprost miał powiedzieć, że firma nie życzy sobie „inwazji” Apple na ich własne systemy, zwłaszcza że Renault rozwija własną platformę w porozumieniu z Google i Qualcomm. W konsekwencji marki takie jak Jaguar Land Rover deklarują, że nadal rozważają możliwości wdrożenia CarPlay Ultra, natomiast Ford, Nissan i Infiniti nie udzielają na ten temat żadnych informacji.

Interesujący jest także fakt, że BMW, które nie było wymienione w pierwotnej liście partnerów Apple, planuje zintegrować tradycyjny Apple CarPlay z własnym nowym systemem, ale nie zdecyduje się na wersję Ultra. Audi natomiast stawia na dostarczanie kierowcom „spersonalizowanego i płynnego cyfrowego doświadczenia,” co wyklucza użycie CarPlay Ultra, choć standardowy system CarPlay pozostaje dostępny w ich pojazdach.

Pomimo rosnącego sprzeciwu wobec nowej wersji systemu, standardowy CarPlay cieszy się ogromną popularnością. Apple podaje, że aż 98% nowych samochodów sprzedawanych w USA jest wyposażonych w standardowy CarPlay, z którego kierowcy korzystają ponad 600 milionów razy dziennie. Na chwilę obecną jedynym producentem oferującym CarPlay Ultra w produkcyjnych pojazdach jest Aston Martin. Hyundai wraz ze swoimi markami Kia i Genesis nadal pozostaje wierny nowemu systemowi, a Porsche planuje w przyszłości wsparcie dla CarPlay Ultra. Niestety inne, wcześniej zapowiedziane marki, jak Ford czy Nissan, nie przekazały na ten moment żadnych nowych informacji dotyczących wdrożenia systemu.

Mimo odsunięć i wycofań, Apple zapewnia, że trwa bliska współpraca z producentami samochodów w celu dostarczenia najlepszych rozwiązań łączących funkcjonalności iPhone’a z możliwościami pojazdów. Jak wskazuje firma, rozwój i integracja tak zaawansowanych systemów wymaga czasu, a kolejne marki mają dołączyć do grona korzystających z CarPlay Ultra w najbliższej przyszłości. Jednak obecne napięcia pokazują, że równowaga między innowacją a autonomią producentów samochodów pozostaje delikatna i pełna wyzwań.

Adres: ul. Grochowska 239, 04-001 Warszawa, Praga Południe
Godziny otwarcia:
Poniedziałek - Piątek: 10.00 - 18.00
Sobota 11:00-15:00
Telefon: +48 790 343 000

Udostępnij artykuł !