Verizon chce wydłużyć czas blokady smartfonów – prosi FCC o zmianę przepisów

Verizon chce wydłużyć czas blokady smartfonów – prosi FCC o zmianę przepisów

Verizon, jeden z największych operatorów sieci komórkowej w Stanach Zjednoczonych, wystąpił ostatnio do Federalnej Komisji Łączności (FCC) z propozycją zmiany swojej dotychczasowej polityki dotyczącej blokady telefonów. Firma pragnie wydłużyć okres, przez który smartfony zakupione u operatora są zablokowane tylko do jego sieci, zanim będzie można je odblokować i używać z innym dostawcą usług.

Dotychczas Verizon, zgodnie z zobowiązaniem wynikającym z zakupu częstotliwości 700 MHz w 2008 roku, zobligowany był do odblokowania zakupionych telefonów po 60 dniach. Nowa propozycja zakłada jednak rezygnację z tego ograniczenia i umożliwienie operatorowi blokowania urządzeń przez co najmniej sześć miesięcy – analogicznie do praktyk stosowanych przez konkurencję, takich jak AT&T czy T-Mobile.

W swoim wniosku Verizon podkreśla, że krótszy okres blokady przyczynia się do poważnych nadużyć. W 2023 roku operator stracił blisko 785 tysięcy urządzeń w wyniku działań oszustów i nielegalnych przemytników smartfonów, co przełożyło się na straty liczone w setkach milionów dolarów. Telefony kupowane w USA, często z wysokim subsydium operatora, trafiają następnie na rynki zagraniczne, napędzając tym samym proceder, który – zdaniem firmy – szkodzi zarówno konsumentom, jak i całemu sektorowi telekomunikacyjnemu.

Z punktu widzenia Verizon, zmiana ta przyniosłaby również korzyści klientom. Operator argumentuje, że dłuższa blokada sprzętu umożliwi bardziej elastyczne oferowanie subsydiów oraz korzystnych programów ratalnych, które obniżą koszty wejściowe dla użytkowników i ułatwią dostęp do najnowszych modeli urządzeń mobilnych. Taka forma wsparcia finansowego mogłaby być atrakcyjną alternatywą dla osób poszukujących innowacyjnych rozwiązań bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów początkowych.

Warto dodać, że administracja prezydenta Joe Bidena rozważała niedawno wprowadzenie wspólnego standardu dla wszystkich operatorów, który zobowiązywałby ich do odblokowania telefonów w maksymalnym terminie 60 dni. Jednak po zmianie przewodniczącego FCC na Brendana Carra, priorytety tej instytucji uległy przesunięciu w stronę deregulacji rynku, co może oznaczać zahamowanie tej inicjatywy.

Jeśli wniosek Verizon zostanie zatwierdzony, może to oznaczać istotną zmianę w podejściu do polityki blokowania telefonów w Stanach Zjednoczonych. Dla klientów korzystających z usług tej firmy będzie to wiązało się z dłuższym czasem związania z operatorem, jednak potencjalnie z większymi korzyściami w postaci ofert promocyjnych i dostępu do nowoczesnych technologii mobilnych. W kontekście rosnących zagrożeń związanych z cyberprzestępczością i międzynarodowym handlem nielegalnymi urządzeniami, zmiana ta może wydawać się uzasadniona, lecz jej ostateczny wpływ na rynek zweryfikuje dopiero czas.

Adres: ul. Grochowska 239, 04-001 Warszawa, Praga Południe
Godziny otwarcia:
Poniedziałek - Piątek: 10.00 - 18.00
Sobota 11:00-15:00
Telefon: +48 790 343 000

Udostępnij artykuł !