TikTok planuje wprowadzenie nowej, wyłącznie amerykańskiej wersji swojej aplikacji, dostępnej w sklepach z aplikacjami od 5 września. Ten ruch jest częścią trwających działań mających na celu dostosowanie się do federalnych przepisów wymagających wycofania kontroli nad amerykańskimi operacjami TikTok z powodów bezpieczeństwa narodowego. Obecna wersja aplikacji, znana wewnętrznie pod kodową nazwą „M”, zostanie usunięta ze sklepów amerykańskich tego samego dnia, a użytkownicy będą musieli pobrać nową wersję oznaczoną jako „M2”.
Użytkownicy TikTok w Stanach Zjednoczonych będą zobligowani do migracji na nową aplikację, aby zachować dostęp do platformy po marcu 2026 roku, gdy obecna wersja przestanie działać. Apple, ze względu na swoje zasady, nie pozwala na tworzenie wersji aplikacji specyficznych dla regionów w ramach jednego wpisu w App Store, dlatego TikTok musi udostępnić „M2” jako zupełnie osobną aplikację, z nową identyfikacją w sklepie. Ten krok jest nietypowy dla aplikacji o takiej skali, biorąc pod uwagę, że TikTok szacuje się na 170 milionów użytkowników w USA. Według dostępnych informacji, wszystkie dane użytkowników zostaną przeniesione na infrastrukturę zlokalizowaną w Stanach Zjednoczonych, co ma zwiększyć bezpieczeństwo.
Decyzja o wypuszczeniu odrębnej aplikacji dla rynku amerykańskiego jest wynikiem ustawy uchwalonej przez Kongres USA, która nakazuje chińskiemu właścicielowi TikTok, firmie ByteDance, sprzedaż operacji amerykańskich lub ryzyko całkowitego zakazu działania aplikacji w kraju. Po przejęciu, wersja amerykańska będzie zarządzana przez grupę właścicielską z siedzibą w USA, w której skład ma wejść m.in. firma Oracle.
Ten istotny krok pokazuje, jak kwestie bezpieczeństwa i polityki międzynarodowej zaczynają coraz silniej wpływać na funkcjonowanie globalnych platform internetowych. Wprowadzenie osobnej aplikacji dla rynku amerykańskiego ma na celu nie tylko zwiększenie kontroli nad danymi użytkowników, ale również zapewnienie zgodności z wymogami prawnymi, co z kolei może stanowić precedens dla innych zagranicznych aplikacji działających na rynku USA.
Nowa strategia TikTok może mieć dalekosiężne konsekwencje dla użytkowników, którzy będą musieli wykonać proces migracji, a także dla całego ekosystemu aplikacji społecznościowych w kraju. Jednocześnie pokazuje, jak regulacje prawne potrafią zmieniać rynek i wymagają od firm technologicznych elastyczności i zdolności adaptacyjnych w coraz bardziej złożonym środowisku geopolitycznym.