Samsung przygotowuje się do premiery swojego pierwszego zestawu rozszerzonej rzeczywistości (XR), który zadebiutuje jeszcze w 2025 roku. Nowy raport łańcucha dostaw, opublikowany przez serwis The Elec, ujawnia, że urządzenie będzie wyposażone w niezwykle zaawansowane wyświetlacze, przewyższające pod względem rozdzielczości słynny Apple Vision Pro. Samsung planuje wykorzystać mikrowyświetlacze OLEDoS (OLED on Silicon) o przekątnej 1,3 cala i imponującej gęstości pikseli na poziomie około 3800 pikseli na cal (PPI).
Dla porównania, Vision Pro wykorzystuje 1,42-calowe panele OLEDoS produkowane przez Sony, których gęstość pikseli wynosi 3391 PPI. Zatem, mimo że wyświetlacze Samsunga będą nieco mniejsze, to dzięki wyższej gęstości pikseli użytkownicy mogą oczekiwać wyraźniej ostrzejszego i bardziej szczegółowego obrazu. Taki rozwój technologii obiecuje długą drogę do poprawy jakości wizualnej w immersyjnych środowiskach wirtualnej rzeczywistości, gdzie detale i czytelność obrazów odgrywają kluczową rolę.
Technologia OLEDoS zdobyła szerokie uznanie jako pierwsza umożliwiająca osiągnięcie bardzo wysokiej rozdzielczości w kompaktowych rozmiarach, co jest idealne dla urządzeń XR i VR. Apple było pierwszą dużą firmą, która zastosowała mikrowyświetlacze OLEDoS w swoim produkcie konsumenckim – Vision Pro. Tymczasem Samsung rozważa pozyskiwanie tych komponentów zarówno od Sony, jak i od własnej spółki Samsung Display. Sony pozostaje głównym dostawcą, jednak firma ograniczyła ostatnio swoją zdolność produkcyjną i odmówiła zwiększenia jej na potrzeby Apple, koncentrując się głównie na swoim core biznesie rozrywkowym.
Kwestia ta może mieć duże znaczenie dla rynku technologii XR, gdyż wzrost produkcji i dostępność wyświetlaczy OLED o tak wysokiej rozdzielczości może przyspieszyć popularyzację zaawansowanych gogli rzeczywistości mieszanej. Samsung, dzięki własnej dywersyfikacji dostawców, prawdopodobnie zapewni sobie lepszą elastyczność i konkurencyjność swojego produktu na tle Vision Pro, co może zrewolucjonizować branżę i zmienić sposób korzystania z technologii VR i AR przez użytkowników na całym świecie.