Apple przygotowuje się do wprowadzenia nowego wyglądu swoich systemów operacyjnych: iOS 26, macOS 26, tvOS 26 oraz watchOS 26, który czerpie inspiracje z najnowszego systemu visionOS. Zbliżająca się konferencja WWDC stanowi doskonałą okazję, aby przyjrzeć się bliżej elementom designu visionOS oraz tym, które mogą trafić do nowych wersji oprogramowania Apple na podstawie plotek i wycieków.
Wnętrze projektu przeprojektowania iOS 26, znanego pod nazwą kodową „Solarium”, nawiązuje do przestrzeni pełnej światła, co odzwierciedla główne założenia nowego wyglądu. VisionOS już od premiery korzysta z półprzezroczystych elementów interfejsu, które w środowisku rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej pozwalają użytkownikom zachować kontakt z otoczeniem. Takie rozwiązania sprawiają, że menu i paski narzędzi przenikają się z kolorami i światłem rzeczywistych przedmiotów, tworząc naturalne, subtelne połączenie cyfrowego świata z rzeczywistym.
Kolejnym wyróżnikiem są unoszące się w przestrzeni paski nawigacyjne i menu, które w visionOS „dryfują” swobodnie wokół użytkownika. W iOS 26 można spodziewać się podobnego efektu, generowanego przez delikatne cieniowanie i rozmycie, które nadają elementom wrażenie lekkości i przestrzenności. Zaskoczeniem może być również przesunięcie górnych pasków narzędzi, co stoi w opozycji do obecnego trendu umieszczania ich na dole ekranu.
Zmiany zauważalne będą także w kształtach przycisków i ikon — choć obecnie ikony w iOS cechują się zaokrąglonymi kwadratami, visionOS poszło krok dalej, proponując jeszcze bardziej obłe formy, przypominające kapsułki, a same ikony aplikacji są niemal w pełni okrągłe. Istnieje możliwość, że iOS 26 wprowadzi opcję zaokrąglonych ikon, choć nie jest to do końca pewne, biorąc pod uwagę, że okrągłe ikony są długo obecne w systemie Android, który Apple dotychczas wyróżniał się charakterystycznym „squirclem”.
Typowy dla visionOS jest także efekt „szkła” — półprzezroczystości zbliżone do szronionego szkła, które pozwalają przenikać światłu i barwom tła, tworząc przyjemny dla oka, subtelny wygląd. Apple zaprezentowało podczas WWDC 2025 gradient przypominający szklane tęcze, co może sugerować zamiar wprowadzenia takiego stylu także do iOS. W systemie tym zastosowano materiał nazwany „glass” do okien aplikacji, który dostosowuje się do koloru tła i otoczenia, zapewniając jednocześnie odpowiedni kontrast i czytelność.
VisionOS dodatkowo reaguje na warunki świetlne pomieszczenia, w którym przebywa użytkownik. Choć na iPhonie nie będzie to możliwe w takiej formie, iOS 26 ma zaoferować subtelne efekty światła, podkreślające transparentność i połysk interfejsu. Elementy na ekranie, takie jak przyciski latarki czy aparatu na ekranie blokady, mogą delikatnie mienić się i rzucać cienie podczas ruchu urządzenia, co zwiększy wrażenie głębi i dynamiki.
Przy wszystkich innowacjach nie zabraknie dbałości o prostotę i przejrzystość. VisionOS wykorzystuje przestrzenie między elementami, większą wysokość linii oraz pogrubione fonty, co sprawia, że interfejs jest bardziej „przewiewny” i łatwy w odbiorze. Podobne zmiany mogą pojawić się w iOS 26, oferując bardziej intuicyjną nawigację, uproszczone menu i mniej zagracony wygląd aplikacji systemowych.
Projekt zmian obejmuje nie tylko iOS, ale również systemy macOS 26, iPadOS 26, watchOS 26 i tvOS 26, co świadczy o dążeniu Apple do spójnego, jednolitego doświadczenia użytkownika na wszystkich urządzeniach firmy. Po oficjalnym zaprezentowaniu na konferencji WWDC 9 czerwca, deweloperzy otrzymają dostęp do nowych wytycznych i narzędzi, które pozwolą wdrożyć nowy wygląd również w aplikacjach firm trzecich. Publiczna beta aktualizacji zostanie udostępniona w lipcu, a oficjalna premiera dla użytkowników planowana jest na wrzesień.