Blender na iPada: Pełnoprawna wersja 3D z interfejsem dotykowym dla artystów

Blender na iPada: Pełnoprawna wersja 3D z interfejsem dotykowym dla artystów

Blender, popularny, otwartoźródłowy zestaw narzędzi do tworzenia grafiki 3D, zapowiedział rozwój natywnej wersji dedykowanej na iPada. Aplikacja ta zostanie wyposażona w pełni funkcjonalny interfejs multitouch, specjalnie zaprojektowany dla artystów pracujących na tabletach, z myślą o maksymalnym komforcie i efektywności pracy. Nowa wersja ma umożliwić korzystanie z pełnej mocy Blendera na urządzeniach mobilnych, zaczynając od modelu iPad Pro wraz z Apple Pencil Pro.

Zespół odpowiedzialny za rozwój podkreśla, że prace nad aplikacją wymagają dostosowania do specyficznych paradygmatów platformy oraz stworzenia interfejsu opartego na zadaniach, który jednocześnie zachowa czytelność i ograniczy natłok informacji. Planowane jest rozszerzenie istniejących metod wprowadzania danych oraz usprawnienie przestrzeni roboczych i szablonów aplikacyjnych, które będą działać na bazie standardowej wersji Blendera. Na początek nowa aplikacja skupi się głównie na modelowaniu rzeźbiarskim i podstawowej manipulacji obiektami, z ambitnym celem wprowadzenia później takich narzędzi jak Grease Pencil czy funkcje storyboardingu.

Na udostępnionych wizualizacjach interfejsu aplikacji widać pojedyncze okno pracy, które zwiększa wykorzystanie powierzchni ekranu i upraszcza dostęp do narzędzi dzięki unoszącym się elementom UI oraz kontekstowym nakładkom. Menu domyślnie pozostają zwinięte, a typowy nagłówek ustawień narzędzi został zastąpiony panelami unoszącymi się na ekranie, które są dostosowane do obsługi za pomocą rysika. Co istotne, nie jest to uproszczona, mobilna wersja programu. Twórcy podkreślają, że nie zamierzają obniżać funkcjonalności, ani dostosowywać programu do mniej zaawansowanej grupy użytkowników – aplikacja skierowana jest wyłącznie do istniejących użytkowników Blendera, niezależnie od rodzaju sprzętu czy sposobu sterowania.

Nie podano jeszcze dokładnej daty premiery nowej wersji, jednak planowane jest zaprezentowanie działającej wersji demonstracyjnej na konferencji SIGGRAPH 2025 w Vancouver. Po tym wydarzeniu odbędą się dodatkowe warsztaty i dyskusje w siedzibie zespołu Blendera oraz na Blender Conference, które również przewidują dalsze kierunki rozwoju aplikacji. Po etapie finalizacji wersji na iPada Pro, programiści zamierzają rozszerzyć dostępność o inne urządzenia obsługujące dotyk, takie jak Microsoft Surface, Huawei MatePad czy Wacom MovinkPad.

Warto podkreślić, że część rozwiązań tworzonych z myślą o tabletach zostanie także przeniesiona do wersji desktopowej Blendera. Przykładowo pojawi się edytor szybkich ulubionych funkcji oraz nakładka pomocnicza z wyselekcjonowanymi skrótami klawiszowymi, które ułatwią pracę nawet na standardowych komputerach. To odważny krok w rozwoju popularnego oprogramowania 3D, które dotychczas funkcjonowało niemal wyłącznie na platformach stacjonarnych. Najnowszą wersję Blendera można bezpłatnie pobrać ze strony producenta, dostępna jest ona zarówno dla komputerów z procesorami Intel, jak i Apple Silicon.

Adres: ul. Grochowska 239, 04-001 Warszawa, Praga Południe
Godziny otwarcia:
Poniedziałek - Piątek: 10.00 - 18.00
Sobota 11:00-15:00
Telefon: +48 790 343 000

Udostępnij artykuł !